Hledat na blogu

Opočno a socha sv. Jan Nepomuckého

Jedním ze zajímavých míst ve městě Opočno okolí zámku, kde se v ulici Kodymově nachází socha sv. Jana Nepomuckého. Skulptura je postavena na jednoduchém hranolovém podstavci s rozšířenou vrchní hlavou i spodní částí, pod kterou jsou ještě dva schody. Na čelní straně podstavce je delší, zčásti latinský nápis.


DIVEIOANNESNE
POMVCENENOLI
MECONFVNDERE
QVIATVVSSVM
EGO:PSALMO118
DEJZABYCHWHA
=NBVNEPRZISSEL
OPOSMECHVNICZ
NESLISSELSWATI
IENENEPOMVCSKI
CHRANCZESTMAV
NYNIYWZDYCZKI
NEBOTWVGGSEMGA

DIVE IOANNES NEPOMUCENE NOLI ME CONFUNDERE QUIA TUUS SUM EGO: PSALMO 118
Svatý Jane Nepomucký, nechtěj mě zmást, neboť tvůj jsem já. Žalm 118

Dejž, abych v hanbu nepřišel,
o posměchu nic neslyšel,
svatý Jene Nepomucký,
chraň čest mou nyní i vždycky,
nebo tvůj jsem já.


Svatý Jan Nepomucký je zde zobrazen, jak to bývá i v ostatních případech. Oděn je v kanovnickém rouchu s biretem na hlavě. V náručí má krucifix, nejvýraznější symbol křesťanství.


To, podle čeho lze sochu Jana Nepomuckého rozpoznat na první pohled, je pět hvězd okolo jeho hlavy. Avšak v tomto případě chybějí. I přesto zmíním, že mají připomínat legendu, podle níž našli rybáři ve Vltavě jeho mrtvé tělo. Hvězdy symbolizují i pět ran Kristových či pět písmen slova TACUI (mlčel jsem), které společně s prstem před ústy připomíná zachování zpovědního tajemství. Vedle Panny Marie je sv. Jan Nepomucký jediným světcem, u kterého je svatost označena hvězdami.

Komentáře

Oblíbené příspěvky