Hledat na blogu

Huťský vodopád v Krkonoších


Huťský vodopád, který je napájen Huťským potokem se nachází severovýchodně od Rokytnice nad Jizerou. Přijít k němu lze z různých stran.


Já jsem se vydal k vodopádu od vrchní stanici sedačkové lanovky Horní domky. Cesta vedla nejprve po modré turistické značce, aby se k ní posléze přidala žlutá. Po chvíli mě čekal přechod sjezdovky, což při dnešním stylu některých prknařů či lyžařů není věc jednoduchá. Po následném prudším stoupání jsem přišel k rozcestí "Nad Světlankou". Zde jsem opustil žlutou barvu a pokračoval po pěšině, která klesá v délce půl kilometru, dokud se neobjeví Huťský potok, jenž pramení pod známou chatou Dvoračky. Zde jsem odbočil na modrou značku a sledoval z pravého břehu, jak si voda tichounce prozpěvuje, uhýbá sem tam mezi kameny nebo je překonává a rozlévá se do tůní.


Po jednom kilometru přicházím k místu, kde padá voda z výšky 20 metrů. Jak moc je vodopád mohutný a hlučný závisí od množství vody. Kouzelný je ale určitě v každou roční dobu.


Název "Huťský" vznikl patrně podle první sklářské huti v Krkonoších, ve které pracovala od roku 1562 známá sklářská rodina Schürerů. V minulosti byl vodopád vyhledávaným výletním místem pro lidi z blízkého okolí i pro vzdálenější turisty. Byla zde totiž postavena restaurace a každou neděli se pořádaly tancovačky. Také dnes v těchto místech začíná civilizace. Místo restaurace se v blízkosti nachází soukromá chata, občerstvení bohužel žádné.


Asi 100 metrů pod vodopádem začíná asfaltová silnice s malým parkovištěm. Po modré turistické značce, která vede po komunikaci, je možno asi po dvou kilometrech přijít na okraj významného krkonošského města a střediska zimních i letních sportů západních Krkonoš, do Rokytnice nad Jizerou.


V místních novinách mne zaujala jedna zpráva z minulosti. 10. června 1829 postihla Rokytnici záplava, jakou nikdo nepamatoval. Pršelo již dlouhou dobu a na horách řádila průtrž. Potůčky se proměnily v dravé řeky. Huťský potok byl osmkrát širší a podstatně hlubší. Jak asi mohl vypadat Huťský vodopád, u kterého se nacházím, si člověk neumí ani představit.





Komentáře

Oblíbené příspěvky