Hledat na blogu

Křížová hora

Přibližně 7,5 kilometru východně až jihovýchodně od Božího Daru se nachází Křížová hora. Tento krušnohorský kopeček vyrostl do nadmořské výšky 1.027 metrů a je označován jako vedlejší vrchol Meluzíny, od které leží asi 1300 metrů.

Až na vrchol nevede žádná značená cesta. Nejlepší přístup je ze silnice mezi Božím Darem a Měděncem (č. 223), která vede severně od Meluzíny. V místě, kde se tato komunikace stáčí doleva, odbočuje na pravou stranu úzká asfaltová silnička (směr Boč nebo Krásný Les). Po chvíli následuje rozcestí Pod Meluzínou. Ke Křížové hoře je potřeba pokračovat stále dál po této silnici. Dále jsou dvě možnosti. Buď zvolit červenou turistickou značku a vydat se po nezpevněné cestě a ve vhodnou chvíli odbočit doprava vzhůru k vrcholové skále volným terénem (asi 100 m).

Já jsem zvolil druhou možnost. Pokračoval jsem po zmíněné silničce, která se zhruba po 700 metrech začne stáčet doprava. Někde je toto místo označováno jako sedlo mezi Meluzínou a Křížovou horou, avšak klasické sedlo nečekejte. Důležité však je, že v tomto místě odbočuje ze silnice doleva neznačená cesta. Po cca 100 metrech se tato stáčí doprava, já však jsem zvolil rovný směr po méně výrazné lesní cestě. Ještě asi dalších 100 metrů bylo jasných, poté však už je potřeba pokračovat podle intuice. Ale myslím, že při trošce orientačního smyslu se nedá zabloudit a člověk brzy objeví vrcholovou plošinu Křížové hory.

Křížová hora je uváděna jako vedlejší vrchol Meluzíny, od níž leží 1300 metrů východně. Jedná se o odlesněný dvojvrchol s četnými eklogitovými skalkami a pěkným výhledem na jih a východ. Vrchol se dle možností zalesňuje nebo sám od sebe zarůstá a tak možná za pár let se už nebude uvádět, že je kopec odlesněný. A výhledy budou i nebudou.